1 Nisan 2013 Pazartesi

Eğitim Tarihimiz

Değerli Dostlar,
Geleceğe daha iyi tasarımlar ve programlar yükleyebilmek için geçmişimizi çok iyi bilmemiz gerekiyor. Bu sadece siyasi tarihimiz için değil eğitim tarihimiz için de geçerli. Geçmişte değerli büyüklerimiz tarafından oluşturulan sistemleri okuyup tanıdıkça yenilikleri de o denli yaratıcı ve bize özel oluşturabilmekteyiz.
Eğitim tarihimizin bana göre en güzel projelerinden biri "Köy Enstitüleri"dir. Sayın İsmail Hakkı Tonguç ve Hasan Âli Yücel tarafından Atatürk'ün önerisiyle hayata geçirilen bu kurumlar Aydınlanma Dönemimizin köyü ve köylüyü kalkındırma konusunda gerçekleştirilmiş olan en değerli çalışmasıdır. Üstelik  içinde bulunduğumuz ay da bu konuda önemli bir tarihi oluşturur: Enstitülerin kuruluş tarihi olan 17 Nisan'ı.
Şimdiye dek bu kurumlara olan sevgim ve hayranlığım nedeniyle ilgili iki derneğin kuruluş aşamasında yer aldım:
1. Köy Enstitülerini Araştırme ve Eğitimi geliştirme Derneği (KAVEG) ve
2. Yeni Kuşak Köy Enstitülüleri Derneği'nin İstanbul şubesi (YKKED).
2005 Yılından bu yana derse girdiğim Eğitim fakültelerinde hangi dersim olursa olsun hepsinde de döneme Köy Enstitüleri felsefesini anlatarak başlıyorum. Emek verip film yapan büyüklerimizin filmini izlettiriyor, çeşitli kitaplar ve İmece dergisini öneriyor ve mutlaka Köy Enstitülü bir büyüğümüzü dersime davet ederek öğrencilerim onlardaki derin eğitim anlayışından feyz almalarını sağlıyorum.
Bu dönem şanslı bir sınıfım var: Hem Prof. Dr. Rıfat Okçabol hocamı ve hem de Göl Köy Enstitülü büyüğüm, eğitimci yazar Mehmet Sazak'ı dinleme fırsatı yakaladılar. İlgileri hem konuşmacılarımızı hem de beni mutlu etti. İnanıyorum ki bu özel günleri ve bu güzel insanalrı asla unutmayacak ilerde sınıflarında yaparak yaşayarak öğrenme, imece, klasikleri okuma, bir müzik aleti çalma, sanatla ilgilenme ve olumlu eleştiri yapabilme becerilerini öğrencilerine de öğretecekler. Bir başka beklentim de dönem projelerinde Köy Enstitüleri sistemine gönderme yapabilecek açılımlarda bulunabilmeleri. UNESCO tarafından gelişmekte olan ülkelere ideal eğitim modeli olarak tavsiye edilen bu sistemi okumaya, anlamaya ve ilgili dernekelrde çalışmaya hepinizi davet ediyorum. Sevgilerimle...
Hayal KÖKSAL